Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer.
Dag: kalenderdag.
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid.
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
E-mailadres: info@vitanex.nl
KvK-nummer: 87814129
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal worden aangegeven waar de algemene voorwaarden langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd en dat zij op verzoek kosteloos zullen worden toegezonden.
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstvoorwaarden van toepassing zijn, geldt dat de consument zich in geval van tegenstrijdigheid kan beroepen op de bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, blijft de overeenkomst voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling worden vervangen door een bepaling die de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benadert.
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen dienen eveneens uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk vermeld.
Het aanbod is vrijblijvend; de ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen of in te trekken.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de producten en/of diensten. Kennelijke fouten of vergissingen binden de ondernemer niet.
Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. De ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de werkelijke kleuren van de producten.
Elk aanbod bevat voldoende informatie om voor de consument duidelijk te maken wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden, zoals:
-
De prijs, exclusief inklaringskosten en invoer-btw (deze zijn voor rekening van de klant).
-
Eventuele verzendkosten.
-
De wijze waarop de overeenkomst tot stand komt en welke handelingen daarvoor nodig zijn.
-
Het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht.
-
De wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst.
-
De termijn voor aanvaarding van het aanbod.
-
De hoogte van eventuele communicatiekosten.
-
Of de overeenkomst wordt gearchiveerd en hoe deze kan worden geraadpleegd.
-
De manier waarop de consument gegevens kan controleren en corrigeren.
-
Eventuele beschikbare talen.
-
De gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen.
-
De minimale duur van de overeenkomst bij duurtransacties.
Artikel 5 – De overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de consument het aanbod elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld elektronisch de ontvangst van die aanvaarding. Zolang deze bevestiging niet is ontvangen, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
De ondernemer treft passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer passende veiligheidsmaatregelen treffen.
De ondernemer kan binnen wettelijke kaders nagaan of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en alle relevante feiten en factoren onderzoeken die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Op basis hiervan kan de ondernemer gemotiveerd besluiten een bestelling te weigeren of bijzondere voorwaarden te stellen.
De ondernemer zal bij levering de volgende informatie meesturen:
-
Het bezoekadres van de vestiging voor klachten.
-
De voorwaarden en wijze van herroeping, of melding als herroepingsrecht is uitgesloten.
-
Informatie over garanties en service.
-
De gegevens uit artikel 4, tenzij deze reeds zijn verstrekt.
-
De voorwaarden voor opzegging bij overeenkomsten van langere duur.
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de bestelde producten.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij aankoop van producten heeft de consument het recht de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. De bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een gemachtigde vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Het product mag slechts worden uitgepakt of gebruikt voor zover dat nodig is om te beoordelen of hij het wil behouden. Indien hij gebruikmaakt van het herroepingsrecht, retourneert hij het product met alle toebehoren, in originele staat en verpakking, volgens de verstrekte instructies.
De consument moet binnen 14 dagen na ontvangst kenbaar maken dat hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht (schriftelijk of per e-mail) en het product vervolgens binnen 14 dagen terugsturen. De consument moet kunnen bewijzen dat het product tijdig is verzonden.
Na het verstrijken van deze termijnen vervalt het herroepingsrecht.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, zijn de kosten van retourzending voor zijn rekening.
Indien de consument reeds betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen, mits het product is ontvangen of sluitend bewijs van terugzending is overlegd.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan het herroepingsrecht uitsluiten voor producten:
-
die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd;
-
die persoonlijk van aard zijn;
-
die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
-
die snel kunnen bederven of verouderen;
-
waarvan de prijs afhankelijk is van marktfluctuaties;
-
losse kranten en tijdschriften;
-
audio-, video- en software waarvan de verzegeling is verbroken;
-
hygiënische producten waarvan de verzegeling is verbroken.
Artikel 9 – De prijs
Gedurende de geldigheidsduur van het aanbod worden prijzen niet verhoogd, behalve bij wijziging van btw-tarieven.
Eventuele prijsverhogingen binnen drie maanden na de overeenkomst zijn alleen toegestaan door wettelijke aanpassingen.
De levering vindt plaats buiten de EU; invoer-btw en inklaringskosten worden bij de ontvanger geïnd.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten. Bij fouten is de ondernemer niet verplicht volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
De ondernemer staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst en redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten moeten binnen 14 dagen na levering schriftelijk worden gemeld.
De garantie geldt niet indien producten zijn bewerkt, verkeerd behandeld of blootgesteld aan abnormale omstandigheden.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
De ondernemer zal zorgvuldig omgaan met bestellingen en streeft ernaar deze binnen 30 dagen te leveren, tenzij anders overeengekomen.
Bij vertraging of onmogelijkheid tot levering wordt de consument binnen 30 dagen geïnformeerd en kan de overeenkomst kosteloos worden ontbonden.
Het risico van beschadiging of vermissing ligt bij de ondernemer tot het moment van levering aan de consument.
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
De consument kan een overeenkomst van onbepaalde tijd te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.
Overeenkomsten van bepaalde duur kunnen tegen het einde van de looptijd worden beëindigd met dezelfde termijn.
Stilzwijgende verlenging is alleen toegestaan onder de voorwaarden zoals wettelijk bepaald.
Artikel 13 – Betaling
Tenzij anders overeengekomen, dient betaling binnen 7 werkdagen te gebeuren. De consument moet onjuistheden in betaalgegevens direct melden. Bij wanbetaling kan de ondernemer redelijke kosten in rekening brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
Klachten moeten binnen 7 dagen na constatering volledig en duidelijk omschreven worden ingediend.
De ondernemer beantwoordt klachten binnen 14 dagen. Indien een klacht langere verwerkingstijd vraagt, wordt dit gemeld.
Gegronde klachten leiden tot kosteloze vervanging of reparatie van het product.
Artikel 15 – Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, ook als de consument in het buitenland woont.